Palvelumuotoilu valaisemattoman taivaan matkailussa II: Määrittele ideasi
Avsnittsöversikt
-
Määrittele ideasi
Nyt kun olet luonut asiakasprofiilisi ja joitakin tuote- tai palveluideoita pimeän taivaan matkailutuotteeksi, on aika alkaa määritellä tarkemmin kehitettävää matkailutuoteideaa. Tässä osiossa suunnittelet, miten tuote tai palvelu vastaa asiakkaasi tarpeisiin ja kehität sille arvolupauksen, joka vastaa näihin tarpeisiin tehokkaasti.
Muistuta itseäsi niistä arvoista ja hyödyistä, joita luonnollinen pimeys voi tarjota matkailulle – näitä käsiteltiin opintokokonaisuudessa Embracing the Night II.
Lataa sivun alalaidasta Ideakanvaasi-mallipohja, jota voit täyttää omalla laitteellasi ja tallentaa koneellesi. Se on mallinnettu Strategyzerin Business Model Canvasin pohjalta, jota käytetään liiketoimintamallin määrittelyyn ja kehittämiseen. Tässä opintokokonaisuudessa käyttämämme ideakanvaasi on puolestaan tarkoitettu yksittäisen tuotteen tai palvelun suunnitteluun.
.jpg)
Täytä Idea Canvas-pohjan kentät järjestyksessä kohdasta 1 kohtaan 6. Aloita kuvaamalla asiakkaasi sekä heidän tarpeensa ja haasteensa (1 ja 2). Sen jälkeen kuvaa ideasi ja tarvittavat resurssit oikeanpuoleisiin kenttiin (3 ja 4). Lopuksi täytä keskimmäiset kentät (5 ja 6) yhdistääksesi ideasi asiakkaasi tarpeisiin - kenttään viisi syntyy tuoteideasi tähtiaines, sen ydinsisältö, joka on asiakkaasi tarpeiden ja toiveiden mukainen, mutta toteutettu sinun yrityksesi resursseilla ja perustoimintamallilla.
1. Asiakas:
Kuvaa asiakkaasi lyhyesti. Hyödynnä aiemmin luomaasi asiakaspersoonaa. On tärkeää pitää asiakas suunnittelun keskiössä, mutta tässä kohtaa riittää, että kuvaat muutaman olennaisen piirteen.
2. Asiakkaan ongelmat ja tarpeet:
Mitä asiakkaasi haluaa ratkaista, helpottaa tai kokea ideasi kaltaisella tuotteella tai palvelulla? Yleensä matkailualalla nämä tavoitteet liittyvät asiakkaiden tarpeeseen kokea jotain uutta, tutustua uuteen maahan tai kulttuuriin ja oppia siitä, rentoutua ja päästä pois arjesta, kehittyä jollain tavalla jne. Jos tähän kysymykseen on vaikea vastata, kokeile tutkia valmiita asiakassegmenttejä tai muita matkailijoista tehtyjä tutkimuksia. Löydät todennäköisesti vastaukset, kun tarkastelet omaa asiakaskuntaasi ja hyödynnät omaa kokemustasi matkailualalla.
Mieti myös, miten pimeys voi tuoda lisäarvoa asiakkaallesi.
3. Sinun ideasi:
Kuvaa ideasi lyhyesti. Tässä vaiheessa ei vielä tarvitse olla kaikkea valmiina, päätoiminnot riittävät.
4. Resurssit:
Listaa tähän tarvittavat resurssit. Voitko toteuttaa kaiken itse tai henkilöstösi avulla, vai täytyykö jotain ulkoistaa?
5. Ideasi arvolupaus:
Tässä kohdassa tuomme yhteen asiakkaasi ja ideasi. Arvolupaus viestii asiakkaallesi tehokkaasti, miksi tuotteesi tai palvelusi ratkaisee kaikki – tai ainakin useimmat - heidän tarpeensa. Kun olet määrittänyt tuotteen arvolupauksen, voit käyttää sitä ja sen muunnelmia kaikissa markkinointiviesteissäsi. Tässä vaiheessa sinun ei tarvitse luoda lopullista versiota arvolupauksestasi. Riittää, että tunnistat tärkeimmät kohdat, joilla tarjouksesi vastaa asiakkaiden tarpeita, esimerkiksi yksinkertaisina luetelmakohtina.
Katso vielä kerran kohtaa 2. Mitä tavoitteita palveluideasi ratkaisee asiakkaallesi? Jos et löydä vastausta, sinun on todennäköisesti muokattava hieman ideaasi tai määriteltävä uusi kohderyhmä tuotteellesi. Jos näin on, älä huoli! Olet jo säästänyt paljon aikaa tunnistamalla virhearvion näin varhaisessa vaiheessa.
Jos arvolupauksesi ei sovi asiakasprofiiliisi, tässä on muutamia vaihtoehtoja:
- Tarkista uudelleen asiakasprofiilisi ja asiakassegmenttisi ja harkitse toista matkustajatyyppiä, jolle ideasi arvolupaus sopii paremmin.
- Pohdi, kuinka voit täydentää tai muokata ideaasi, jotta se sopisi paremmin tälle asiakkaalle?
Jos arvolupauksesi ja asiakasprofiilisi sopivat yhteen, voit jatkaa.
6. Markkinointi:
Arvolupaus on tuotteesi pääviestin perusta. Kuvaile tässä lyhyesti muutamia ideoita siitä, miten voit hyödyntää pimeyden teemaa ja arvolupausta markkinoinnissasi. Mitä kanavia aiot käyttää tämän asiakkaan kohdalla? Tarkista kohdasta 2. Asiakas, mitä viestintäkanavia he seuraavat. Minkälaisia visuaalisia elementtejä voit käyttää pääviestisi tukena? Minkälaisia tarinoita voit hyödyntää – onko asiakkaasi enemmän maanläheinen ja suoraviivainen matkailija, joka tarvitsee vain käytännön tietoa, vai viehättääkö häntä ilmapiiri, tunnelma ja kokemukset, joita voit parhaiten kuvata hieman maalailevimmin kielikuvin?