Palvelumuotoilu valaisemattoman taivaan matkailussa IV: Valaisemattoman taivaan matkailutuotteen tuotteistaminen
Osion ääriviiva
-
Valaisemattoman taivaan matkailutuotteen tuotteistaminen
Tämän opintokokonaisuuden aiemmissa osissa olet rakentanut peruselementtejä myyvän ja houkuttelevan valaisemattoman taivaan matkailutuotteen luomiseksi. Ensimmäisessä osassa määrittelit, kenelle tuotteesi on suunnattu. Toisessa osassa aloit hahmotella ideaasi ja muotoilla sitä suhteessa asiakkaidesi tarpeisiin. Kolmannessa osassa suunnittelit tuotteesi sisällön selkeästi vaihe vaiheelta asiakkaan näkökulmasta.
Moduulin neljännessä ja viimeisessä osassa kootaan kaikki tähän asti kertynyt tieto ja oivallukset yhteen muotoon. Tuotekehitysprosessin viimeisessä vaiheessa kuvaat tuotteesi kiinnostavasti ja myyvästi tavalla, joka on helposti ymmärrettävä sekä asiakkaille että yhteistyökumppaneille, kuten matkanjärjestäjille ja alueorganisaatioille (DMO). Tämä on myös tilaisuutesi hyödyntää tarinankerrontaa vakuuttaaksesi yleisösi tuotteesi arvosta.
Tämän osion tavoitteena on tuottaa tuotekuvaus, joka on hyödynnettävissä liiketoiminnassasi mahdollisimman monipuolisella tavalla. Kun työskentelet ulkopuolisten toimijoiden, kuten matkanjärjestäjien kanssa, on hyvä muistaa, että jakelukanava määrittää aina tuotekortin sisällön. Tarkista aina tapauskohtaisesti, että kaikki tarvittavat tiedot ovat tuotekortissasi mukana. Tässä harjoituksessa käytetty yleinen tuotekorttipohja tarjoaa kuitenkin hyvän lähtökohdan tulevien tuotekuvausten laatimiseen. Lataa tuotekorttipohja sivun alalaidasta, voit täyttää sitä omalla laitteellasi.
.jpg)
- Tuotteen nimi, 50-60 merkkiä
Pyri jo nimessä kertomaan, mitä tehdään/tapahtuu ja missä ympäristössä. Jo nimen pitäisi kiinnittää asiakkaan huomio ja luoda selkeä mielikuva tuotteen sisällöstä. Vältä siis yleisiä ”kävelyretki pimeässä metsässä” -tyyppisiä nimiä. Millainen kävelyretki on kyseessä? Voiko metsää kuvata jollakin toisellakin tavalla? - Kesto ja Paikka
- Kohderyhmä
Hyödynnä asiakasprofiilejasi ja luo tiivistys asiakasryhmästä, jolle palvelu on tarkoitettu. Jos tuotettasi myy ulkopuolinen taho, tämä kohta on oleellinen onnistuneen myynnin kannalta. - Alaotsikko, 160-180 merkkiä
Tuotteen tai palvelun nimeä seuraa alaotsikko, jossa palvelun sisältöä kuvataan tarkemmin. Mitä tapahtuu, missä tapahtuu ja miksi se tulee olemaan elämyksellistä, ainutkertaista, ikimuistoista juuri määrittelemällesi asiakasryhmälle? Muista kohderyhmäsi tarpeet ja toiveet. - Tuotteen kuvaus, 800-1000 merkkiä
Alusta loppuun kulkeva palvelun tai kokemuksen kuvaus. Hyödynnä aistihavaintoja ja muita tuntemuksia. Vältä liian tarkkaa kerrontaa, keskity olennaiseen. Muista myös ne ominaisuudet, jotka tekevät tuotteestasi vastuullisen saavutettavan ja esteettömän! - Muut asiat
Onko tuotteesi ostettavissa ympäri vuoden, vai vain tiettynä ajankohtana? Mikä on sen hinta, ja mistä se muodostuu? Liittyykö palveluusi ehtoja, poikkeustilanteita esimerkiksi saavutettavuuden kannalta (esim. kelirikko, liikennevälineiden aikataulut jne) tai muita poikkeamia? Kirjaa kaikki asiakkaasi ostomukavuuden ja/tai tuotteesi myyjän kannalta oleelliset seikat ylös tähän kohtaan.
- Tuotteen nimi, 50-60 merkkiä