Aiheen kuvaus

  • Prosessit

    Yhden sivun liiketoimintasuunnitelman kolmas pääalue sisältää tiiviit kuvaukset liiketoiminnan kahdesta tärkeimmästä pääprosessista, eli tuotantoprosessista sekä myynti- ja markkinointiprosessista. 


    Tuotanto

    Millainen on tuotteenne tai palvelunne tuotantoprosessi? Missä ja miten tuotteen valmistus tapahtuu? Jos kyseessä on palveluprosessi, mitä vaiheita siihen liittyy?

    Liiketoiminnan ja harrastustoiminnan ero on usein siinä, että liiketoiminnassa on keksitty keino tuottaa jotakin tuotetta tai palvelua taloudellisesti niin, että asiakkaalle tulee kannattavammaksi ostaa tuote tai palvelu, kuin tehdä se itse.

    Yksi tapa vallata oma jalansija markkinoilta, on tehdä tuotantoon liittyviä innovaatioita niin, että tuotteet tai palvelut on mahdollista tarjota edullisemmin, mutta silti kohtuullisella laadulla.[]


    Myynti ja markkinointi

    Millä myynnin ja markkinoinnin keinoille teette asiakkaanne tietoiseksi tuotteistanne tai palveluistanne? Millä keinoin saatte heidät vakuuttuneeksi siitä, että heidän kannattaa ostaa tuotteenne ja, että he voivat luottaa saavansa sitä mitä lupaatte? Miten ja missä tuotteen ostaminen tapahtuu? [13]

    Tuotteiden ja tuotannon ohella, myynti ja markkinointi on se liiketoiminnan toinen kivijalka. Ilman taloudellisesti kannattavaa, mutta tehokasta myynti- ja markkinointiprosessia, ei ole liiketoimintaa, koska asiakkaat eivät tiedä tuotteen olemassaolosta.

    Myynnin ja markkinoinnin peruskysymys onkin: Millä markkinoinnin keinolla saan tarpeeksi asiakkaita siten, että markkinointiin käytetty aika, vaiva ja eurot eivät nouse liian suuriksi?

    Esimerkiksi some-mainos voi maksaa 500 euroa, mutta se tuo vain 2 asiakasta, kun taas lehtimainos voi maksaa 1000 euroa, mutta se tuo 5 asiakasta. Tällöin markkinoinnin kustannus hankittua asiakasta kohden on somen tapauksessa 500 euroa / 2 asiakasta = 250 euroa/asiakas, ja lehtimainoksen tapauksessa 1000 euroa / 5 asiakasta = 200 euroa/asiakas.  Lehtimainoksen tapauksessa yritys joutuisi siis käyttämään 50 euroa vähemmän markkinointiin jokaista hankittua uutta asiakasta kohden.