Yhden sivun liiketoimintasuunnitelma
Aiheen kuvaus
-
Tuote
Yhden sivun LTS:n toinen pääosa-alue, Tuote, sisältää varsinaisen tuotteen tai palvelun kuvauksen lisäksi myös ymmärryksen kohdemarkkinasta eli asiakastarpeesta ja kilpailijoista.
Tuotteet – Palvelut
Tuotteet tai palvelut ovat se mitä te myytte asiakkaillenne. Käyttämällä tuotettanne tai ostamalla palveluanne, asiakas ratkaisee ongelmansa, joka on estänyt häntä saamasta mitä haluaa.
Tuotteidenne on erotuttava kilpailusta, jotta asiakkaat ostavat niitä. Erottuminen riippuu hinta-laatu -suhteesta. Tuotteen tai palvelun on oltava ainakin hieman laadukkaampi, kuin muut vastaavan hintakategorian tuotteet tai palvelut. [6] Esimerkkejä hyvästä hinta-laatu -suhteesta ovat hävyttömän halpa tuote, mutta jonka laatu on ok (riittävän hyvä) tai erityisen kallis tuote, jonka laatu on superhyvä.
Mitkä asiat ovat nimenomaan teidän asiakkaille tärkeitä laadun mittareita?
Kannattaa myös ottaa huomioon, että asiakkaan näkökulmasta ei hinnalla tarkoiteta pelkästään euroja. Joku voi olla euromääräisesti halpa, mutta se vaati asiakkaalta paljon muuta aikaa ja vaivaa. [7] Esimerkiksi lumikola voi olla hinnaltaan edullinen, mutta sen hyödyntäminen lumen poistossa (ongelma) pihan puhtaana pitämiseksi (halu) vaatii omaa aikaa ja vaivaa.
Uusia tuotteita tai palveluita, jotka ovat euromääräisesti edullisia ja erityisen helppokäyttöisiä ja jotka eivät kuitenkaan vielä pärjää laadussa kalliimmille vaihtoehdoille, kutsutaan disruptiivisiksi innovaatioiksi. Ne voivat saada jalansijan markkinoilta palvelemalla sellaisia asiakkaita, joilla ei ole varaa ja/tai kykyä hyödyntää kalliita ja laadukkaita vaihtoehtoja.[8]
Asiakastarve
Yrittäjyyttä kutsutaan usein harhaanjohtavasti itsensä työllistämiseksi. Yrittäjää pitäisi paremminkin kutsua asiakkaiden työllistämäksi. Ei nimittäin ole liiketoimintaa, jos kukaan ei tarvitse tuotteitasi.
Asiakkaat luopuvat rahoistaan vain, jos heillä on olemassa todellinen tarve. Muista, että tarve on olemassa ennen tuotettasi, vaikka asiakkaat itse eivät olisi siitä tietoisia.[9]
Asiakastarve esitetään usein halu-ongelma -parina. Asiakas haluaa jotakin, mutta ongelma estää häntä saamasta haluamaansa. Yrityksen tuote tai palvelu auttaa asiakasta ratkaisemaan tai poistamaan ongelman, minkä seurauksena hän saa mitä haluaa. Esimerkki: Asiakas innostuu leivonnasta ja haluaa kokeilla uutta reseptiä. Hänellä on kuitenkin ongelmana, että tarvikkeet puuttuvat ja kauppa on kaukana. [10],[11]
Tarpeen lisäksi on tärkeä miettiä yrityksesi toiminta-alue. Toiminta-alueen koosta riippuu, montako potentiaalista asiakasta siellä on. Jos alue on liian pieni, ei liiketoimintanne voi olla kannattavaa. Potentiaalisella asiakkaalla tarkoitetaan henkilöä tai organisaatiota, jolla on määrittelemänne asiakastarve.
Kilpailijat
Ketkä ovat kilpailijoitanne? Kilpailijoitanne ovat ne ratkaisut ja vaihtoehdot, joita potentiaalisilla asiakkaillanne on jo nyt saatavilla. Kilpailu ei siis riipu teidän tuotteestanne, vaan asiakkaan tarpeesta.
Kilpailijoiksi on määriteltävä myös ne vaihtoehdot, missä asiakas ei osta mitään tuotetta tai palvelua, vaan ratkaisee ongelmansa käyttämällä siihen itse aikaa ja vaivaa.[12]
Esimerkiksi kauppaan voi mennä taksilla (maksullinen palvelu) tai kävellen (ilmainen vaihtoehto, joka vie kuitenkin aikaa ja vaivaa).