Yhden sivun liiketoimintasuunnitelma
Aiheen kuvaus
-
Liiketoimintasuunnitelma
Yrittäjyyttä suunnittelevalle liiketoimintasuunnitelma (LTS) on monimutkainen ja työläs haaste. Yhden sivun liiketoimintasuunnitelman avulla kiteytät LTS:n ydinasiat niin, että kokonaisen liiketoimintasuunnitelman toteuttaminen on yksinkertaista ja selkeää.
Kun olet tyytyväinen yhden sivun versioon, voit vähällä vaivalla laatia yksityiskohtaisen rahoittajien edellyttämän suunnitelman. Yhden sivun LTS on hyödyllinen erityisesti idean kehittämisvaiheessa, koska mahdolliset muutokset on helppo toteuttaa. Et joudu heittämään pois sivukaupalla kirjoittamaasi tekstiä.
Esimerkiksi Draft-yrittäjyysohjelmassa yhden sivun LTS on keskeinen työkalu, joka auttaa mukana olevaa tiimiä ja valmentajia hahmottamaan liiketoiminnan ja siihen liittyvän kehittämisprosessin kokonaisuuden.
Liiketoimintasuunnitelman neljä pääosa-aluetta
Uudessa yhden sivun LTS:ssä on neljä pääaluetta, jotka vastaavat neljää klassista liiketoimintasuunnitelman osa-aluetta. Osa-alueista kolme ensimmäistä: resurssit, tuote, ja prosessit kuvaavat kaavailtua liiketoimintaa. Näiden kolmen alueen englanninkieliseen kolmen P:n periaatteeseen: People, Products, Processes.
Neljännellä, kehittäminen -osa-alueella arvioidat liikeideaasi ja suunnittelmaasi kriittisesti ja suunnittelet toiminnan toteutusaikataulua.
Nämä pääaluetta jakautuvat vielä kukin 3-4 pienempään osa-alueeseen.
Liikeidean otsikko
Klassinen tapa kuvata liikeidea yhdellä lauseella on kertoa mitä myydään ja kenelle. Usein tätä lausetta täsmennetään kertomalla mitä myydään, kenelle ja mihin tarpeeseen.
Esimerkki: ”Ravintola Hieno, on tilausravintola perhe- ja yritysjuhliin, parasta laatua haluaville.”
Toinen tapa kirjoittaa liikeidean otsikko on kirjoittaa se nk. one-linerin muotoon. One-liner on markkinoinnissa käytetty ytimekäs ilmaisu, joka kertoo heti ihmiselle, mihin ongelmaa tuote on tarkoitettu, miten se ratkaisee ongelman, ja mitä hyötyä ongelman ratkaisusta asiakkaalle seuraa.[1]
Esimerkki: ”Kiireen takia vähän liikkuville tarkoitettu Kotijumppa Oy liikuttaa 10 min kotijumppavideoilla. Lopputuloksena energiaa ja mielenrauhaa.”
Tällainen one-liner -tyyppinen otsikko noudattaa ikiaikaista tarinankerronnan perusrakennetta.
Tutustu muihin osa-alueisiin välilehtien kautta.