Yhden sivun liiketoimintasuunnitelma
Topic outline
-
Kehittäminen
Kehittäminen on yhden sivun liiketoimintasuunnitelman viimeinen osa-alue. Siinä arviot kaikkea muuta aiemmin kirjoittamaasi, liikeideasi tulevaisuutta ja teet alustavaa etenemissuunnittelua.
SWOT
SWOT on työkalu tulevaisuuden pohdintaan. SWOT on lyhenne englanninkielen sanoista Strengths, Weaknesses, Opportunities ja Threats, eli vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat. Oppikirjan mukaan SWOT:tia tulisi käyttää liikeideoinnin alkuvaiheessa, kun varsinainen uusi liikeidea ei ole vielä selvillä. Käytännössä kuitenkin monelle alkavalle yrittäjälle nämä liikeideoinnin alkuvaiheet ovat intuitiivista ja vähemmän systemaattista toimintaa.
Voit kuitenkin käyttää SWOT-työkalua jo pidemmälle kehitetyn liikeidean arvioinnissa. Vahvuudet ovat resursseihin, tuotteeseen ja prosesseihin liittyviä asioita, joiden uskotte olevan arvokkaita, hyödyllisiä ja kilpailuetua tuovia myös tulevaisuudessa. Heikkoudet taas ovat resursseihin, tuotteeseen tai prosesseihin liittyviä asioita, joiden ette usko olevan tulevaisuuden vaatimusten tasolla tai joista et pysty pitämään kiinni varmuudella.
Mahdollisuudet ovat nyt olemassa olevia tai tulevaisuudessa vahvistuvia erityisesti asiakastarpeisiin ja kilpailutilanteeseen sekä säädöksiin liittyviä kannattavan liiketoiminnan mahdollisuuksia. Matkailuyritys voi tunnistaa kiinalaisten matkailijoiden määrän voimakkaan kasvun tulevaisuudessa, minkä vuoksi kiinankielinen palvelu- ja markkinointi voi olla hyvä erikoistumisen mahdollisuus tulevaisuudessa.
Uhat, päinvastoin kuin mahdollisuudet, ovat nyt olemassa olevia tai tulevaisuudessa vahvistuvia erityisesti asiakastarpeisiin ja kilpailutilanteeseen sekä säädöksiin liittyviä asioita, joiden vuoksi nykyinen liiketoimintaidea muuttuu kannattamattomaksi. Hyvä esimerkki tällaisesta on esimerkki uuden kilpailijan tulo oman yrityksen toimialueelle.
Epävarmuudet
Liiketoimintasuunnitelmaan liittyvien epävarmuuksien pohtiminen on hyvin tärkeä vaihe. Jos jokin on epävarmaa, ei sen varaan voi suunnitella esimerkiksi suuria investointeja. On löydettävä jokin keino epävarmuuden hälventämiseen. Näitä keinoja ovat erilaiset selvitykset, testaamiset ja kokeilut. Keskittyminen suurimpiin epävarmuuksiin ensin on 2000-yleistynyt uuden liikeidean kehittämisen tapa.[14]
Riski on liiketoiminnalle tärkeä hankinta tai päätös, johon liittyy epävarmuutta joka, kun se on kerran tehty, on se hankala perua.
Entäpä, jos asiakkaat eivät pidäkään uuden ravintolakonseptinne menusta? Oletteko varmoja, että tulevalla toiminta-alueellanne on tarpeeksi asiakkaita?
Ennakkotilaukset ovat yksi vanha ikiaikainen kikka, jolla vähennetään riskiä. Tällöin yrittäjä valmistaa tuotteet vasta, kun hänellä on riittävä määrä ennakkotilauksia.[15]
Riskien madaltamisen vuoksi sellaiset liikeideat ja tiimit, joissa tiimin jäsenillä on omakohtaista kokemusta niin tarvittavasta tuotannosta, kuin asiakastarpeesta, ovat erityisen potentiaalisia. Heidän aiempi omakohtainen kokemuksensa on ollut eräänlaista liikeidean testaamista etukäteen. Esimerkiksi spinoff-yritykset menestyvät juuri tästä syystä niin hyvin. Niissä tuote tai palvelu on kehitetty emoyhtiön omaan sisäiseen tarpeeseen, mutta sitten on huomattu, että tälle ratkaisullehan voisi olla kysyntää emoyhtiön ulkopuolellakin.[16]
Aikataulu
Millaisella aikataululla aiotte edetä nykytilanteesta toteutuneeseen liiketoimintavisioon? Mitkä ovat tärkeimmät tulevat vaiheet ja stepit?
Kun mietit aikataulua, ota huomioon puuttuvat resurssit sekä tekemäsi SWOT ja riskianalyysi. Keskity ensiksi ainakin tärkeimpiin riskeihin.
Draft-ohjelmassa olemme oppineet sen, että aikataulua laadittaessa on erityisen tärkeää ottaa huomioon tiimin jäsenten elämäntilanne. Parhaat mahdollisuudet yritysidean toteutumiseen ovat silloin, kun aikataulu on harmoniassa muiden arjen vaatimusten kanssa.
Sekin on muuten mielenkiintoinen havainto, että uudet yrittäjät, jotka aloittavat liiketoiminnan sivutoimisesti tai osa-aikaisesti palkkatyön ohessa, menestyvät paremmin. Tutkijoiden mukaan syynä on se, että palkkatyön antama ansio antaa yrittäjälle rohkeutta ja mahdollisuuden muuttaa alkuperäistä ideaa vielä kannattavamman liikeidean toivossa. Suoraan syvään päähän hyppäävät yrittäjät jäävät helpommin jumiin juuri ja juuri kannattavaan liiketoimintaan, koska se on heidän ainoa tulonlähteensä.[17]